Světové výstavy EXPO a René Roubíček

 Dětství a talent Odmalička byl René Roubíček obklopen uměním. Jeho otec byl vystudovaný výkonný hudebník, krásně amatérsky maloval a vyráběl hudební nástroje, on sám už jako dítě vystavoval své kresby mezi dospělými. Právě zde ho objevil slavný malíř Max Švabinský a nabídl mu místo ve svém ateliéru na pražské Akademii výtvarných umění. ⬇

 Válečné studium Do jeho života zasáhla druhá světová válka. Vysoké školy byly sice uzavřeny, ale René si našel cestu na Uměleckoprůmyslovou školu, která tehdy neměla ještě status vysoké školy. Osud ho zde svedl dohromady s Miluší Kytkovou, jeho budoucí manželkou a spoluzakladatelkou nového pojetí uměleckého zpracování skla. ⬇

 EXPO 1958 – Sklo a kov Na Expu 1958 v Bruselu překvapil svět inovací: jako první spojil sklo a kov do abstraktní plastiky; za tu pak získal GRAND PRIX. Svět viděl, že sklo může být volným uměním. Rozletělo se až ke hvězdám. ⬇

EXPO 1967 – Skleněný les Pro český pavilon na EXPU 1967 v Montrealu vytvořil René skleněný les, který návštěvníky fascinoval svou velikostí a proměnlivou kompozicí. Sklo bylo zcela nově použité jako umělecké médium, jež poprvé ožilo v této podobě.

 EXPO 1970 – Mrak Na světové výstavě Expo 1970 v Ósace se český pavilon pyšnil skleněným Mrakem, který symbolizoval zdroj vody pro život. Tato osm metrů široká a sedm metrů vysoká plastika se vznášela nad návštěvníky, znovu posouvajíc hranice sklářského umění. René Roubíček se stal opět středem globální umělecké diskuse. ⬇

Kovář z Nového Boru Ke každému monumentu potřeboval René speciální kovovou konstrukci. Neexistovaly žádné specializované dílny, a tak René spolupracoval s místním kovářem panem Žaloudkem z Nového Boru, který vedle uměleckých děl stále koval koně.

 Neutuchající vášeň René tvořil prakticky až do své smrti. U pece, se skláři, neúnavně zkoušel nové možnosti skla, jak mu dát příležitost ukázat, co umí samo.

 Odkaz a humor Díla Reného Roubíčka inspirovala celý svět a podněcovala f ilozofické debaty o umění. Jeho jedinečný přístup ke sklu se stal vzorem pro nové generace umělců. Není tedy žádným překvapením, že se jedna z jeho skleněných plastik stala námětem pro maskota Expa 2025, symbolizujícího spojení umění a moderního hravého světa.

Tajenka č.1

Skrýt Rozbalit

Pro jednu ze světových výstav připravil René Roubíček abstraktní plastiku Sklo – hmota – tvar – výraz, kterou tvořily barevné ručně tvarované bloky z litého skla. V tajence zjistíte, kde se tato výstava konala.

Výborně!

Skvělá práce! Výsledek tajenky je

Vedle jak ta jedle!

Zatím to nevyšlo, ale nevzdávej to - správně řešení máš na dosah!

Tajenka č.2

Skrýt Rozbalit

Velký ohlas vzbudila v uměleckých kruzích Roubíčkova série rozměrných vertikálních skleněných plastik, sloupů připomínajících les, kterou představil v polovině šedesátých let minulého století v São Paulu. Úspěch zapříčinil instalaci „skleněného lesa“ na světové výstavě, jejíž místo konání zjistíte v tajence.

Výborně!

Skvělá práce! Výsledek tajenky je

Vedle jak ta jedle!

Zatím to nevyšlo, ale nevzdávej to - správně řešení máš na dosah!

Tajenka č.3

Skrýt Rozbalit

Na světové výstavě v Ósace zaujala Roubíčkova plastika Mrak. V roce 1973 vytvořil René Roubíček v mnohém podobné dílo, které bylo poctou světovému astronomovi a matematikovi, od jehož narození tehdy uplynulo půl tisíciletí. Příjmení této osobnosti zjistíte v tajence.

Výborně!

Skvělá práce! Výsledek tajenky je

Vedle jak ta jedle!

Zatím to nevyšlo, ale nevzdávej to - správně řešení máš na dosah!

Tajenka č.4

Skrýt Rozbalit

René Roubíček se už v dětském věku prezentoval malířským uměním. Pozornost vzbudil jako čtrnáctiletý na výstavě amatérských umělců, kde představil obraz Slavnost u Rubense, který vznikl překreslením několikanásobně menší nepříliš kvalitní předlohy velikosti pohlednice. Autora obrazu zjistíte v tajence (čteno po sloupcích).

Výborně!

Skvělá práce! Výsledek tajenky je

Vedle jak ta jedle!

Zatím to nevyšlo, ale nevzdávej to - správně řešení máš na dosah!