Úvodní slovo

„Doba, kdy jsme dokázali žáky snadno nadchnout pro četbu klasické literatury, je možná nenávratně pryč. Přesto je nezbytné, aby literatura zůstala součástí školních osnov – jejím hlavním smyslem je totiž ukotvení hodnotového systému člověka. Stejně jako je matematika základem pro finanční gramotnost, předpověď počasí či navigaci pomocí GPS, je literatura klíčem k rozvoji charakteru, kultivovanému projevu a porozumění různým typům chování a jejich důsledkům.“

Petra Čiháková, autorka projektu

Metodika projektu Knihy trochu jinak

1. Cíl projektu

Cílem projektu „Knihy trochu jinak“ je podpora aktivního zapojení žáků do práce s povinnou četbou prostřednictvím autorské tvorby a veřejné prezentace. Projekt rozvíjí schopnost kritického myšlení, argumentace, tvůrčího vyjádření a komunikačních dovedností, což jsou klíčové kompetence nejen pro maturitní zkoušku, ale i pro další vzdělávání a profesní život.

2. Struktura projektu

Povinná četba:

  • Žáci si každý kvartál (čtvrtletí) vybírají jednu knihu ze seznamu povinné četby.
  • Za jeden školní rok přečtou 5 knih (včetně prázdnin).
  • Během čtyřletého studia zpracují celkem 20 knih, které jsou součástí povinné četby k ústní maturitní zkoušce.

Autorské zpracování:

Na základě přečtené knihy vytvoří vlastní autorské dílo inspirované jejími motivy.

  • Forma díla je volitelná – např.:
    • Přepis scény do jiného literárního žánru
    • Alternativní závěr nebo pohled z perspektivy jiné postavy
    • Poezie, píseň, dramatický monolog, komiks, výtvarné zpracování s doprovodným komentářem
    • Moderní interpretace díla (např. vlog, podcast, videoesej, maska, 3D tisk, ilustrace, vizualizace, animace, kostým, jiné řemeslné výrobky

Mezipředmětové propojení

Aby se rozšířily možnosti autorské tvorby a žáci měli možnost rozvíjet svůj talent napříč různými oblastmi, je vhodné propojit LITERATURU S DALŠÍMI VYUČOVACÍMI PŘEDMĚTY. Tím se nejen podpoří jejich kreativní myšlení, ale také si osvojí interdisciplinární přístup k práci s literaturou.

Možné propojení s ostatními předměty:

Výtvarná výchova

  • Ilustrace inspirované četbou
  • Komiksové zpracování vybraných scén
  • Návrh knižní obálky či vizuální interpretace příběhu


Informatika

  • Tvorba digitálních ilustrací nebo animací
  • Programování interaktivních příběhů či aplikací propojených s četbou
  • Střih a editace video prezentací


Dílny a technické práce

  • Výroba modelů literárních prostředí nebo rekvizit pro dramatizaci
  • Tvorba hmatových knih pro nevidomé spolužáky
  • Dřevořezby, plastiky a další řemeslné interpretace literárních děl


Hudební výchova

  • Skládání hudebních doprovodů k příběhům
  • Vytváření písní nebo rapů inspirovaných knihami
  • Dramatická recitace s hudební kulisou


Drama a divadelní výchova

  • Převedení literárního díla do formy krátké divadelní scénky
  • Improvizace na základě klíčových motivů knihy
  • Nahrávání rozhlasových her či podcastů


Přírodní vědy (fyzika, chemie, biologie)

  • Experimentální rekonstrukce vynálezů inspirovaných literárními díly (např. Verneova díla)
  • Analýza biologických nebo chemických jevů z knih (např. jedy v detektivkách, léčivé rostliny v literatuře)

Interdisciplinární přístup umožňuje, aby si žáci nejen procvičili své čtenářské a prezentační dovednosti, ale zároveň aby propojili znalosti z různých oblastí a využili své silné stránky při zpracování autorského díla. Výsledkem je komplexnější porozumění literatuře (UKOTVENÍ HODNOTOVÉHO SYSTÉMU), rozvoj kreativity a větší osobní angažovanost žáků v procesu učení.

Prezentace před třídou:

  • Každý žák představí své autorské dílo ve dvouminutové prezentaci před třídou.
  • Prezentace má formu ústního projevu s možností vizuální či multimediální podpory.

3. Hodnocení

Pedagog hodnotí formativně i sumativně na základě předem stanovených kritérií:

Kritérium hodnocení Popis
Kultivovaný ústní projev Jasné, zřetelné a plynulé vyjadřování myšlenek
Přenesení autorského a uměleckého záměru Schopnost interpretovat dílo v souladu s jeho významem
Využití klíčových motivů Práce s hlavními tématy a symbolikou knihy
Pochopení díla a charakterů Schopnost vystihnout vztahy mezi postavami a autorův záměr
Originalita a kreativita Vlastní přístup k uchopení knihy, inovativní pohled
  • Hodnocení má vyšší váhu v celkovém hodnocení předmětu, protože se přímo váže k maturitní četbě.
  • Formativní hodnocení pomáhá postupnému zlepšování dovedností, zatímco sumativní poskytuje celkový přehled o pokroku žáka.

4. Přínosy projektu

Pro žáky:

  • Lepší příprava na maturitu – aktivní práce s literaturou, plynulé a kultivované vyjadřování
  • Rozvoj prezentačních dovedností – schopnost jasně formulovat myšlenky a vystupovat před publikem
  • Podpora kreativity – hledání nových interpretací a autorské přístupy k literatuře
  • Hlubší pochopení literárních děl – osobní vztah k literatuře, který vede k efektivnějšímu zapamatování

Pro učitele:

  • Moderní a atraktivní přístup k výuce literatury
  • Možnost individuálního rozvoje žáků – každý žák pracuje s literaturou vlastním způsobem
  • Efektivní sledování pokroku – pravidelné hodnocení dává jasný přehled o vývoji žákovských dovedností

Závěr

Metodika přináší inovativní formu výuky literatury, která propojuje čtenářskou gramotnost, autorskou tvorbu a prezentační dovednosti. Díky pravidelným autorským výstupům a prezentacím jsou žáci nejen lépe připraveni na maturitní zkoušku, ale také si osvojují dovednosti důležité pro jejich další vzdělávání a profesní život.

Projekt Knihy trochu jinak v praxi - video z výstavy

Média