„Doba, kdy jsme dokázali žáky snadno nadchnout pro četbu klasické literatury, je možná nenávratně pryč. Přesto je nezbytné, aby literatura zůstala součástí školních osnov – jejím hlavním smyslem je totiž ukotvení hodnotového systému člověka. Stejně jako je matematika základem pro finanční gramotnost, předpověď počasí či navigaci pomocí GPS, je literatura klíčem k rozvoji charakteru, kultivovanému projevu a porozumění různým typům chování a jejich důsledkům.“
Petra Čiháková, autorka projektu
Cílem projektu „Knihy trochu jinak“ je podpora aktivního zapojení žáků do práce s povinnou četbou prostřednictvím autorské tvorby a veřejné prezentace. Projekt rozvíjí schopnost kritického myšlení, argumentace, tvůrčího vyjádření a komunikačních dovedností, což jsou klíčové kompetence nejen pro maturitní zkoušku, ale i pro další vzdělávání a profesní život.
Na základě přečtené knihy vytvoří vlastní autorské dílo inspirované jejími motivy.
Aby se rozšířily možnosti autorské tvorby a žáci měli možnost rozvíjet svůj talent napříč různými oblastmi, je vhodné propojit LITERATURU S DALŠÍMI VYUČOVACÍMI PŘEDMĚTY. Tím se nejen podpoří jejich kreativní myšlení, ale také si osvojí interdisciplinární přístup k práci s literaturou.
Interdisciplinární přístup umožňuje, aby si žáci nejen procvičili své čtenářské a prezentační dovednosti, ale zároveň aby propojili znalosti z různých oblastí a využili své silné stránky při zpracování autorského díla. Výsledkem je komplexnější porozumění literatuře (UKOTVENÍ HODNOTOVÉHO SYSTÉMU), rozvoj kreativity a větší osobní angažovanost žáků v procesu učení.
Pedagog hodnotí formativně i sumativně na základě předem stanovených kritérií:
Kritérium hodnocení | Popis |
Kultivovaný ústní projev | Jasné, zřetelné a plynulé vyjadřování myšlenek |
Přenesení autorského a uměleckého záměru | Schopnost interpretovat dílo v souladu s jeho významem |
Využití klíčových motivů | Práce s hlavními tématy a symbolikou knihy |
Pochopení díla a charakterů | Schopnost vystihnout vztahy mezi postavami a autorův záměr |
Originalita a kreativita | Vlastní přístup k uchopení knihy, inovativní pohled |
Metodika přináší inovativní formu výuky literatury, která propojuje čtenářskou gramotnost, autorskou tvorbu a prezentační dovednosti. Díky pravidelným autorským výstupům a prezentacím jsou žáci nejen lépe připraveni na maturitní zkoušku, ale také si osvojují dovednosti důležité pro jejich další vzdělávání a profesní život.