"Věřím, že klasická literatura je cool, ale doba, kdy jsme dokázali žáky nadchnout pro její četbu, je možná nenávratně pryč. Přesto je nezbytné, aby zůstala součástí školních osnov – literatura kotví náš hodnotový systém, rozvíjí charakter, empatii, odvahu a schopnost hledat pravdu. Stejně jako je matematika základem pro finanční gramotnost, předpověď počasí či navigaci pomocí GPS, je literatura klíčem k rozvoji kultivovaného projevu, sebevědomí a poznání sebe sama."
Jmenuji se Petra Čiháková a jsem hrdou maminkou tří dětí – Miloše, Anny a Martina. V roce 2020 jsem založila projekt Knihy trochu jinak, v jehož rámci vznikají autorská díla žáků ZŠ, SŠ, SOŠ, SOU a gymnázií. Tato díla jsou inspirována motivy klasické literatury a vznikají mezioborovou součinností. Díla žáků se mi podařilo vystavit v Betlémské kapli, v Lapidáriu nebo v Paříži. Na vernisážích podpořili studenty například David Černý, Nela Boudová, Olga Lounová, Eva Lustigová či Aurel Klimt. V roce 2024 jsem se stala (žáci) hrdým partnerem světové výstavy EXPO 2025.
Jako koordinátorka kreativní výchovy pro českou účast na světové výstavě EXPO 2025 v Ósace propojuji svět kreativního vzdělávání, umění a lidských hodnot. Jsem také autorkou trojjazyčné knihy Talent a kreativita pro život, která vznikla pro českou účast a ve spolupráci se čtrnácti žáky a dvanácti odborníky. Jsem autorkou libret pro komiksy o československém a českém výstavnictví na světových výstavách za posledních 100 let.
Spolupracuji s žáky napříč školami, a i když je práce na projektu Česko na EXPO 2025 v tomto zaměření a ve spojení s žáky mým profesním vrcholem, dále bych ráda spolupracovala s učitelkami a učiteli, a za tímto účelem jsem se stala organizátorkou SOUTĚŽE: Kreativní učitel roku 2025 a Kreativní učitelka roku 2025. Soutěž potrvá od zahájení světové výstavy EXPO (13. 4. 2025) až do jejího ukončení (13. 10. 2025).
Po velmi kreativním a úspěšném roce 2024, kdy jsme se věnovali projektu Franz Kafka očima žáků, se v letošním roce – zcela mimořádně – věnuji s žáky tématu Česko na EXPO očima žáků.
Vznikla celá řada vzdělávacích a uměleckých děl propojujících školy, literaturu, výtvarné umění a světové výstavy. Mezi nejvýznamnější patří:
Nejvíce mi záleží na tom, aby škola byla místem důvěry, ne nedůvěry. Prostorem, kde mohou žáci svobodně přemýšlet, tvořit a rozvíjet svůj potenciál. Místem, kde budou učitelé a učitelky mezioborově spolupracovat. Místem, kde se rodí budoucnost.
Cílem projektu „Knihy trochu jinak“ je podpora aktivního zapojení žáků do práce s povinnou četbou prostřednictvím autorské tvorby a veřejné prezentace. Projekt rozvíjí schopnost kritického myšlení, argumentace, tvůrčího vyjádření a komunikačních dovedností, což jsou klíčové kompetence nejen pro maturitní zkoušku, ale i pro další vzdělávání a profesní život.
Aby se rozšířily možnosti autorské tvorby a žáci měli možnost rozvíjet svůj talent napříč různými oblastmi, je vhodné propojit LITERATURU S DALŠÍMI VYUČOVACÍMI PŘEDMĚTY. Tím se nejen podpoří jejich kreativní myšlení, ale také si osvojí interdisciplinární přístup k práci s literaturou.
Výtvarná výchova
Informatika
Dílny a technické práce
Hudební výchova
Drama a divadelní výchova
Přírodní vědy (fyzika, chemie, biologie)
Interdisciplinární přístup umožňuje, aby si žáci nejen procvičili své čtenářské a prezentační dovednosti, ale zároveň aby propojili znalosti z různých oblastí a využili své silné stránky při zpracování autorského díla. Výsledkem je komplexnější porozumění literatuře (UKOTVENÍ HODNOTOVÉHO SYSTÉMU), rozvoj kreativity a větší osobní angažovanost žáků v procesu učení.
Pedagog hodnotí formativně i sumativně na základě předem stanovených kritérií:
Kritérium hodnocení | Popis |
---|---|
Kultivovaný ústní projev | Jasné, zřetelné a plynulé vyjadřování myšlenek |
Přenesení autorského a uměleckého záměru | Schopnost interpretovat dílo v souladu s jeho významem |
Využití klíčových motivů | Práce s hlavními tématy a symbolikou knihy |
Pochopení díla a charakterů | Schopnost vystihnout vztahy mezi postavami a autorův záměr |
Originalita a kreativita | Vlastní přístup k uchopení knihy, inovativní pohled |
Metodika přináší inovativní formu výuky literatury, která propojuje čtenářskou gramotnost, autorskou tvorbu a prezentační dovednosti. Díky pravidelným autorským výstupům a prezentacím jsou žáci nejen lépe připraveni na maturitní zkoušku, ale také si osvojují dovednosti důležité pro jejich další vzdělávání a profesní život.