Petra Čiháková, koordinátorka kreativní výchovy, zakladatelka Knihy Trochu Jinak: "Věřím, že klasická literatura je cool, ale doba, kdy jsme dokázali žáky nadchnout pro její četbu, je možná nenávratně pryč. Přesto je nezbytné, aby zůstala součástí školních osnov – literatura kotví náš hodnotový systém, rozvíjí charakter, empatii, odvahu a schopnost hledat pravdu. Stejně jako je matematika základem pro finanční gramotnost, předpověď počasí či navigaci pomocí GPS, je literatura klíčem k rozvoji kultivovaného projevu, sebevědomí a poznání sebe sama."
Projekt je založen na spolupráci a tvůrčí činnosti žáků a učitelů napříč předměty, školami, kraji, městy i mezinárodně. V době rychlého rozvoje umělé inteligence upozorňuje na potřebu rozvíjet nejen digitální kompetence, ale také lidskou tvořivost a kreativní myšlení.
V rámci projektu vznikají originální autorská díla žáků základních, středních i odborných škol a gymnázií. Tato díla často čerpají z motivů klasické literatury, významných výročí či společenských událostí a jsou výsledkem mezioborové i meziregionální spolupráce, která propojuje různé vzdělávací oblasti i generace.
Touto formou výuky se zároveň popularizuje historický i současný kulturní odkaz a posiluje se vztah mladé generace k umění, tradicím a tvořivému poznávání světa.
V roce 2024 se projekt Knihy trochu jinak stal hrdým partnerem české účasti na světové výstavě EXPO 2025 v Ósace. A tak se po velmi kreativním a úspěšném roce 2024, kdy jsme se věnovali projektu Franz Kafka pohledem žáků, věnujeme v roce 2025 tématu Česko na EXPO pohledem žáků.
Jako koordinátorka kreativní výchovy pro českou účast na světové výstavě EXPO 2025 propojuji svět kreativního vzdělávání, umění a lidských hodnot s důležitým kulturním dění.
Vznikla celá řada vzdělávacích a uměleckých děl propojujících školy, literaturu a jiné umění, technologie a světové výstavy. Například:
Nejvíce mi záleží na tom, aby škola byla místem DŮVĚRY a SPRAVEDLIVÉHO PŘÍSTUPU. Prostorem, kde mohou žáci svobodně přemýšlet, tvořit a rozvíjet svůj potenciál. Místem, kde budou učitelé a učitelky mezioborově spolupracovat. Místem, kde se rodí budoucnost.
Projekt Knihy trochu jinak byl v červnu 2025 nominován na EXPO AWARD PRICE v SOCIÁLNÍ KATEGORII. LEČ ZVÍTĚZIL JINÝ NÁDHERNÝ PROJEKT a to z Itálie – AI robo-průvodce po světové výstavě EXPO pro děti se speciálními potřebami
Cílem projektu „Knihy trochu jinak“ je podpora aktivního zapojení žáků do práce s povinnou četbou prostřednictvím autorské tvorby a veřejné prezentace. Projekt rozvíjí schopnost kritického myšlení, argumentace, tvůrčího vyjádření a komunikačních dovedností, což jsou klíčové kompetence nejen pro maturitní zkoušku, ale i pro další vzdělávání a profesní život.
Aby se rozšířily možnosti autorské tvorby a žáci měli možnost rozvíjet svůj talent napříč různými oblastmi, je vhodné propojit LITERATURU S DALŠÍMI VYUČOVACÍMI PŘEDMĚTY. Tím se nejen podpoří jejich kreativní myšlení, ale také si osvojí interdisciplinární přístup k práci s literaturou.
Výtvarná výchova
Informatika
Dílny a technické práce
Hudební výchova
Drama a divadelní výchova
Přírodní vědy (fyzika, chemie, biologie)
Interdisciplinární přístup umožňuje, aby si žáci nejen procvičili své čtenářské a prezentační dovednosti, ale zároveň aby propojili znalosti z různých oblastí a využili své silné stránky při zpracování autorského díla. Výsledkem je komplexnější porozumění literatuře (UKOTVENÍ HODNOTOVÉHO SYSTÉMU), rozvoj kreativity a větší osobní angažovanost žáků v procesu učení.
Pedagog hodnotí formativně i sumativně na základě předem stanovených kritérií:
| Kritérium hodnocení | Popis |
|---|---|
| Kultivovaný ústní projev | Jasné, zřetelné a plynulé vyjadřování myšlenek |
| Přenesení autorského a uměleckého záměru | Schopnost interpretovat dílo v souladu s jeho významem |
| Využití klíčových motivů | Práce s hlavními tématy a symbolikou knihy |
| Pochopení díla a charakterů | Schopnost vystihnout vztahy mezi postavami a autorův záměr |
| Originalita a kreativita | Vlastní přístup k uchopení knihy, inovativní pohled |
Metodika přináší inovativní formu výuky literatury, která propojuje čtenářskou gramotnost, autorskou tvorbu a prezentační dovednosti. Díky pravidelným autorským výstupům a prezentacím jsou žáci nejen lépe připraveni na maturitní zkoušku, ale také si osvojují dovednosti důležité pro jejich další vzdělávání a profesní život.